Dečak sa foto-aparatom, slika: https://www.pexels.com

Tehnologija u predškolskim ustanovama

Tehnologija je neophodna u sakodnevnom životu, doprinosi efikasnosti ljudske organizcije uopšte, pa je potpuno normalno što je zaposleni u predškolskim ustanovama koriste.

To znači da uprava I vaspitači koriste kompjutere I mobilne telefone, na svim nivoima od lakše I brže komunikacije u samoj ustanovi, distribucije planova radionica, izveštaja, peko trenutnog ažuriranja evidencije o svakom detetu, do povratne sprege radi informisanja roditelja.  Privatna predškolska ustanova Magnolija u Beogradu  ima uveden sistem kamera radi praćenja bezbednost  dece.

U dogovoru sa roditeljima moguće je oformiti on-line grupu sa vaspitačem, koji, ako mu to dozvole,  snima I postavlja detalje sa radionica. Jednim klikom sa posla, mama I tata, vide kako je I šta radi njihovo dete tokom dana. Upotrebom tehnologije u predškolskim ustanovama, uz malo montaže I muzike, digitalne fotografije I video snimci, sa proslava, izleta I zajedničkih aktivnosti, postaju moderni spomenari.

ZAŠTO DECA PRE ŠKOLE DA KORISTE TEHNOLOGIJU ?

Iako se većina stručnjaka slaže da je za decu najvažniji boravak u prirodi, puno fizičke aktivnosti I komunikacija kroz igru, u svakodnevnom životu, ona su od rođenja u kontaktu sa tehnologijom. U ovom , našem, ljudskom svetu I organizaciji, upotrebu tehnologijet više ne primećujemo, osim  kada zbog neke smetnje ne možemo da je koristimo. Za zdravlje I razvoj dece veoma je važno koliko I kako će ona biti u kontaktu sa tehnologijom.

Vreme provedeno uz sprave koje zrače I svode na minimum razvojno važne aktivnosti mora biti strogo ograničeno. Ipak, samo zamislite školarca koji nikad nije video mobilni, kompjuter ili tablet…

Zato svu decu treba obučiti za korišćenje tehnologije kroz igru.  Upotreba modernih tehnologija omogućava da se radi individualno, u paru ili grupno, u istom ritmu ili sopstvenim tempom. Istraživanja pokazuju da deca koja rade u paru na tabletu, više napreduju nego kada ga koriste individualno. Dovoljno mesta za zajednički rad i zanimljivi zadaci takođe pospešuju razgovor mališana .

KAKO PREDŠKOLCI BEZBEDNO DA KORISTE TEHNOLOGIJU?

Deca uče po modelu, pa je važno kakve će navike uspostavljati I u oblasti tehnologije. Vaspitačica je sa grupom dece najduže tokom radnih dana i mališani usvajaju njen model ponašanja.  Dakle, pokazivanje, kroz igru, kako se ispravno koriste različite elektronske sprave, ide uz ukazivanje na stvaran svet i primat aktivnosti  dece.

Evo ideje:

staviti na policu stare bežične ili mobilne telefone iz kojih su izvađene baterije, da deca mogu da ih uzmu tokom “slobodnog” perioda  I “slikaju” na primer vaspitačicu kako presađuje biljku, onda joj mogu pročitati  kakvi su im komentari ispod slike, čime bogate rečnik i vežbaju govor i na kraju objasniti kome šalju  te svoje  multimedijalne poruke.

Takođe mogu “telefonirati” vaspitačici, koja onda gradi priču iz stvarnog sveta, kako baš žuri u šumu da nađe nove biljke za presađivanje, pa ne može dugo da priča telefonom. Kada prekine vezu može da naglasi kako pažljivo stavlja telefon u tašnu, jer joj je prethodni ispao I razbio se ekran i slično.

DEČJE RUKE I TEHNOLOGIJA U PREDŠKOLSKIM USTANOVAMA

Upravo u ovoj radionici možete otkriti buduće inženjere, a cela grupa će sigurno imati bolju finu motoriku.

Za decu koja vole da stvaraju i grade, postoji čitav niz aplikacija vezanih za crtanje prstima i različite konstrukcije na tabletu  ili velikoj tabli SMARTBORD.

Preporučujemo besplatnu aplikaciju MOMA Art Labs, tj. Muzej Moderne Umetnosti, ili Imagi Box. Obe aplikacije su za iPad i omogućavaju deci da crtaju slike, a potom ih sačuvaju na uređaju. Ukoliko ih stavite na vaš iCloud, to su uspomene zauvek. Još jedna od dobrih besplatnih aplikacija, ovog puta iz Google Play-a, je Kodable. Ova aplikacija omogućava mališanima da rešavaju zanimljive probleme, usput ih učeći o programiranju. Tako da kada porodica ide na duži put dete može da se zabavi jednom od ovih aplikacija.

KREATIVNI PRISTUP TEHNOLOGIJI ZA DECU

U zavisnosti od sredstava, može se kombinovati aktivnost u prirodi sa upotrebom savremene tehnologije. Na primer, vaspitač može poneti mobilini i tablet u prirodu, pa uz sakupljanje različitih biljaka ili plodova, svako dete fotografiše po jedan primerak. Kasnije deca odštampaju te slike i zalepe ih zajedno sa presovanim biljkama u blok, ili ih iskoriste za podsećanje pri crtanju u predškolskoj ustanovi.  Neke aplikacije dozvoljavaju deci da uz slike dodaju i tekstualni deo, iako još ne umeju da pišu. Odlično je u grupi, čitati delove bajke iz knjige, pa pomoću projektora, prikazati tu bajku ili sličan deo filma, a potom podeliti uloge i igrati se nečega sličnog, što se i deci dešava.

Podsticajno je projektovati scenografiju, recimo šumu na zid prostorije, pa onda  odvesti mališane tamo i pretvoriti ih u životinje i kroz aktivnost dece saznati, kako se koja kreće, šta kaže, ko se krije, a ko lovi i tako dalje. Zanimljiva, ali i nešto zahtevnija je video radionica za koju je potrebno bar dva odrasla, koja mogu da povežu kompjuter, kameru i TV prijemnik, na čijem ekranu se vidi prostor sa nacrtanom kućicom, žbunom ili drvetom.  Deci je interesantno što u prostoru tih crteža nema, potom mogu dobiti zadatak da prate svoje kretanje na ekranu i uđu u kućicu, da se se sakriju  iza žbuna ili stanu pod drvo, dok ih pomoćnik snima. Ovo je veoma zanimljiva radionica i uz pripremu od prostog ka složenom, može biti veoma uspešna.  Za početak, na ekranu može biti samo linija koju deca preskaču ili dodiruju i slično, a kasnije se može igrati i neka igra koja ima jednostavna pravila.

O primeni muzike sa CD-ova ili interaktivnih edukativnih CD-ova o opasnim životinjama ili morskom svetu, kojim se bogate dečja saznanja ne treba ni govoriti. Dakle, u tom fiktivnom planu tehnologija može biti od velike pomoći vaspitačima, ali je neophodno povezati je sa realnim planom I omogućiti aktivnost I interakciju kroz koju deca obrađuju i usvajaju  saznanja.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *