iso-standardi

7 najvećih razloga zašto firma treba da uvedu ISO standarde

To što je nešto svetska praksa i što se uveliko koristi u svetu, ne znači da ima isti takav tretman u Srbiji. Zato se i dan-danas javlja nerazumevanje o neophodnostima ISO standarda pa su vrlo česta pitanja:

  • Šta će mi ISO standardi?
  • Zašto ISO standardi?
  • Koja je prednost uvođenja ISO 9001 i ostalih standarda?

Kako su to vrlo česta pitanja zainteresovanih strana za implementaciju ISO standarda, rešili smo da odgonetnemo tu enigmu i da u ovom tekstu razjasnimo zašto ISO i šta firma dobije sertifikacijom za ISO standarde kroz 7 najvećih razloga za njihovu implementaciju.

Prvo, ISO je međunarodna organzacija koja se bavi standardizacijom i koja obuhvata sve eminentne stručnjake iz ove oblasti iz gotovo svih država sveta. To govori o samom značaju, kvalitetu donetih odluka i kontekstu važenja ovih standarda.

Osnova celog ISO sistema je QMS (Quality Management System) – sistem upravljanja kvalitetom poznatiji pod skraćenim nazivom ISO 9001. Na ovaj standard se nadovezuju svi ostali standardi:

  • 14001 – zaštita životne sredine
  • 18001 – bezbednost i zaštita na radu
  • 27001 – sigurnost i bezbednost informacija
  • 13485 – medicinski uređaji…

Međutim, uvođenje ISO standarda se ne dešava preko noći. Dug je put od želje kompanije da dobije ovaj prestižni sertifikat do samog procesa sertifikacije i sastoji se iz dva koraka:

  • Priprema za sertifikaciju i
  • Sama sertifikacija.

Prvi deo je mnogo duži i teži i zahteva ozbiljan rad na pripremi same firme i usklađivanja poslovanja firme prema zahtevima standarda. Ovaj deo se ogleda u pripremi dokumentacije na osnovu specifikacije samog standarda. Dakle, ovde se pravi sledeća dokumentacija: pravilnik, misija, vizija, politika kvaliteta, procedure, instrukcije, zapisi i ostala prateća dokumentacija koja treba da zadovolje tražene zahteve, odnosno potrebne uslove za implementaciju i sertifikaciju za ISO standarde. Kada se priprema za uvođenje ISO standarda uspešno završi od strane konsultantske agencije, onda dolazi na red sama sertifikacija.

audit-checklist

Sertifikaciju za ISO standarde sprovode nezavisne, sertifikacione kuće koja proveravaju procedure i ostalu dokumentaciju nastalu u pripremnom periodu i daju svoju konačnu odluku o stanju firme.

Namerno je napravljeno da jedna konsultantska agencija radi pripremu, a druga sertifikaciju kako bi se uvela neutralnost i objektivnost prilikom ocenjivanja. Sertifikaciona kuća šalje na teren svoje eksperte, poznatije kao auditore. Njihov zadatak je da izvrše sertifikacionu proveru kako bi utvrdili stanje kompanije i stepen usklađenosti sa standardima. Na osnovu toga daju konačnu ocenu. Ako je kompanija zadovoljila i uspešno prošla kontrolnu proveru, onda dobija zvaničan sertifikat odobren od strane akreditovanog sertifikacionog tela.

Tek tada možemo reći da je kompanija sertifikovana za ISO 9001 standard. S obzirom na taj iscrpan pripremni period, jasno je da postoje mnoge prednosti kada se firme ohrabruju da krenu u proces uvođenja ISO standarda.

Navešćemo samo neke od njih:

  1. Tenderi

Mnoge kompanije žele da zadovolje samo jedan zahtev klijenta, a to je da klijent hoće da sarađuje samo i jedino sa firmama koje su implementirale ISO standarde. Taj uslov u vidu posedovanja sertifikata postaje jedan od bitnijih uslova za učestvovanje i dobijanje tendera. Posedovanje ISO sertifikata uliva sigurnost firmama koje raspisuju tender jer govori o Vašoj ozbiljnosti da uredite sopstvenu firmu i da se ozbiljno bavite kontinualnim unapređenjem firme, procesa i procedura u njoj. Dakle, ozbiljno radite na sebi.

  1. Novi klijenti

Jednom kada dobijete sertifikat, možete se reklamirati, objaviti na svoj sajtu i slično. Sada vam se otvaraju nova tržišta i novi klijenti jer možete sarađivati sa firmama koje zahtevaju posedovanje ISO standarda.

  1. Razvoj kompanije i poboljšanje kvaliteta proizvoda i usluga

Kao što samo ime kaže ISO 9001 = sistem upravljanja kvalitetom. Znači, sve se vrti oko kvaliteta, kako povećati kvalitet svakog procesa, kako povećati kvalitet svakog artikla koji proizvodite, i/ili kvalitet svake usluge koju pružate. Dobro napravljen i efikasno implementiran sistem upravljanja kvalitetom će vas ubaciti na put bez povratka, na put konstantnog unapređenja kvaliteta. A samo od vas zavisi koliko ćete daleko dogurati i unaprediti kvalitet.

  1. Povećanje zadovoljstva korisnika

Kada proizvodite kvalitetne proizvode i usluge znači da radite ono što kupac očekuje od vas. Zato će biti zadovoljan saradnjom sa vama i imaćete mnogo manje pritužbi i reklamacija i troškova oko njihovog servisiranja.

  1. Merenje performansi sistema

ISO standard 9001 zahteva da identifikujete i opišete procese, i napravite sistem merenja korišćenjem odgovarajuće metrike kako bi pratili performanse sistema i dalje unapređivali procese. Na taj način će sve biti opisano, izmereno i iskomunicirano. Kada imate jasne ciljeve, odgovarajuću metriku i procedure, sve što treba menadžmentu i ostalim zaposlenima je fokus. Držati se stvari koje su bitne, odnosno meriti, porediti sa početnim planom, primeniti korektivne i preventivne akcija. I tako u krug: nova merenja, novi razvoj i nova unapređenje sistema. Ako nema standarda, nema ni merenja performansi, nema ni unapređenja.

  1. Povećanje morala zaposlenih

Uvođenje ISO standarda osnažuje zaposlene jer im daje jasna očekivanja u vidu ciljeve kvaliteta i opis poslova. Daje im alate da izvršavaju svoje radne zadatke (standardizovane procedure i instrukcije za rad) i brze povratne reakcije na njihove performanse (procesna metrika). Rezultat svega toga je poboljšana kompanijska kultura i profesionalnije osoblje.

  1. Imidž kompanije

Sve je imidž i sve utiče na to kako vas percipiraju sadašnji i budući klijenti. Kako je ISO 9001 međunarodno priznat sertifikat koji se bavi unapređenjem kvaliteta, to znači da je vaš rad priznat kao rad na unapređenju kvaliteta i da je vaša firma ušla u red firmi koje drže do sebe i rade na sebi. Sistem upravljanja kvalitetom ima za cilj neprestano usavršavanje i težnju ka savršenstvu. Dakle, sertifikacijom svima stavljate do znanja da težite savršenim procesima u kompaniji, da težite povećanju efikasnosti i smanjenju troškova, jednom reči savršenom proizvodu/usluzi.

Postoji još mnogo drugih, dovoljno dobrih, razloga zašto ISO standardi i koji su benefiti njihove implementacije, ali je i iz ovih postojećih jasno da su firme na velikom dobitku kada uđu u taj proces. Usavršavanja imidža, poboljšanje korporativne kulture, neprekidno usavršavanje procesa i težnja za savršenim proizvodom su nešto što izdvaja ozbiljne kompanije u odnosu na konkurenciju.

Ako vas to ne zanima, onda ISO standardi nisu za vas.

 

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *