krevet-knjiga-posteljina

Kako vam dobar san može pomoći

Posted by

Kvalitetan san je veoma važan za zdravlje čitavog organizma. Međutim, mnogi za njega ne mare previše, a činjenica je da je spavanje za čoveka važno skoro isto kao i ishrana i vežbanje. Ljudi danas manje spavaju nego ranije, a kvalitet sna je znatno opao.

To veoma loše može uticati na celokupan organizam, odnoso može dovesti do gojenja i nepravilne ishrane. Pročitajte koliko je dobar san važan i kako može pomoći vašem organizmu da bude vitalniji.

Šta dobar san može da učini za vas

Odmorni mozak nam može doneti više pogodnosti:

  • Brže ćemo donositi odluke – dok spavamo i tako odmoramo, neuroni u mozgu i dalje rade, utiču da on obrađuje informacije, traži rešenja za potencijalne probleme i priprema nas da kada ustanemo budemo efektniji u donošenju odluka, ali i da efikasnije odradimo akcije.
  • Poboljšava memoriju i stvara bolje sećanje – u snu mozak se bavi obradom novih sećanja, identifikovanjem starih, kao i njihovim povezivanjem.

U prevodu, san pre učenja je bitan za pripremu mozga za smeštanje informacija, a posle učenja zbog boljeg pamćenja i zadržavanja informacija kako bi ih teže zaboravili. Zato treba izbegavati standardnu grešku učenje noć pred ispit, već dati mozgu dovoljno vremena da ta učenja bolje usvoji.

  • Podstiče kreativnost – dobar san se pokazao vrlo korisnim za stvaranjem novih veza i ideja, pa kada se probudite možete da dobijete određeno “prosvetljenje” ili narodski rečeno “da vam klikne lampica”.
  • Brže savladavamo nove stvari – mozak tokom REM faze sna pretvara kratkoročnu memoriju veće jačine u dugoročnu, koja je bitna jer pomaže da se sačuvaju sve informacije koje su povezane sa našim motoričkim sposobnostima, poput učenja novih veština, plesa, vožnje.
  • Održava zdravlje i smanjuje stres – kvalitetan san će pomoći pri održavanju šećera u krvi, što poboljšava metabolizam, ali utiče i na smanjenje stresa što će se pozitivno odraziti na krvni pritsak i ceo kardiovaskularni sistem. Kvalitetan san je, na primer, pre selidbe veoma važan, jer ćete u toku sledećeg dana sve moći da postignete i nećete se osećati toliko iscrpeljeno.
  • Smanjuje mogućnost neurodegenerativnih bolesti – mozak tokom sna čisti i izbacuje štetne proteine koji su se nataložili u njemu preko dana, a koji su povezani sa uništavanjem neurona i demencijom. U ekstremnim situacijama, ako u nekom dužem vremenskom periodu ne budemo dovoljno dugo naspavani, može doći do bolesti kao što su Alchajmerova ili Parkinsonova.
  • Izgledaćemo odmornije i svežije – što svakako poboljšava naš vizuelni nastup.

Ovo ne znači da ćemo sigurno postati pametniji, zdraviji ili kreativniji ako duže spavamo, ali imamo veću šansu da se to desi, nego kada bismo bili neispavani.

Studetni spavaju kratko i nekvalitetno

zena-krevet-spavanje

Svi smo tokom studija bili u situaciji da smo neispavani i neretko je to značilo manjak koncentracije na ispitu, odnosno čuveno vraćanje indeksa u lice. Loš studentski san nije uzrokovan samo fakultetskim obavezama, već na njega utiču i brojne prakse za studente, jer često menjaju dnevni raspored u kom ne ostaje vremena za obavljanje drugih zadataka.

Da bi vaš organizam normalno funkcionisao, pored vitalno neophodnih hrane i vode, veoma važno je da budete adekvatno i dovoljno naspavani, pošto čovek u proseku provede oko trećinu svog života provede spavajući. Ovo ne znači da treba ići u drugu krajnost, jer je i ona podjednako loša kao i neispavanost.

Prvi savet je da kada legnete u krevet sa sobom ne nosite laptop, telefon ili tablet, jer će vas oni održavati budnim čak i kada vam se spava.

Svi ćemo mi i dalje, pre ili kasnije, duže ili kraće, biti neispavani, ali je važno da periodično vodimo računa o svom telu, mentalnom i fizičkom zdravlju. Svi intuitivno znamo koliko je dobar san važan, jer ne postoji lepši osećaj nego kada se ujutru probudite sveži i odmorni, i gori osećaj od onog kada se probudite umorniji nego što ste legli.

Odvojite dovoljno vremena za spavanje, vašem telu je potrebna regeneracija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *