To što je nešto svetska praksa i što se uveliko koristi u svetu, ne znači da ima isti takav tretman u Srbiji. Zato se i dan-danas javlja nerazumevanje o neophodnostima ISO standarda pa su vrlo česta pitanja:
- Šta će mi ISO standardi?
- Zašto ISO standardi?
- Koja je prednost uvođenja ISO 9001 i ostalih standarda?
Kako su to vrlo česta pitanja zainteresovanih strana za implementaciju ISO standarda, rešili smo da odgonetnemo tu enigmu i da u ovom tekstu razjasnimo zašto ISO i šta firma dobije sertifikacijom za ISO standarde kroz 7 najvećih razloga za njihovu implementaciju.
Prvo, ISO je međunarodna organzacija koja se bavi standardizacijom i koja obuhvata sve eminentne stručnjake iz ove oblasti iz gotovo svih država sveta. To govori o samom značaju, kvalitetu donetih odluka i kontekstu važenja ovih standarda.
Osnova celog ISO sistema je QMS (Quality Management System) – sistem upravljanja kvalitetom poznatiji pod skraćenim nazivom ISO 9001. Na ovaj standard se nadovezuju svi ostali standardi:
- 14001 – zaštita životne sredine
- 18001 – bezbednost i zaštita na radu
- 27001 – sigurnost i bezbednost informacija
- 13485 – medicinski uređaji…
Međutim, uvođenje ISO standarda se ne dešava preko noći. Dug je put od želje kompanije da dobije ovaj prestižni sertifikat do samog procesa sertifikacije i sastoji se iz dva koraka:
- Priprema za sertifikaciju i
- Sama sertifikacija.
Prvi deo je mnogo duži i teži i zahteva ozbiljan rad na pripremi same firme i usklađivanja poslovanja firme prema zahtevima standarda. Ovaj deo se ogleda u pripremi dokumentacije na osnovu specifikacije samog standarda. Dakle, ovde se pravi sledeća dokumentacija: pravilnik, misija, vizija, politika kvaliteta, procedure, instrukcije, zapisi i ostala prateća dokumentacija koja treba da zadovolje tražene zahteve, odnosno potrebne uslove za implementaciju i sertifikaciju za ISO standarde. Kada se priprema za uvođenje ISO standarda uspešno završi od strane konsultantske agencije, onda dolazi na red sama sertifikacija.
Sertifikaciju za ISO standarde sprovode nezavisne, sertifikacione kuće koja proveravaju procedure i ostalu dokumentaciju nastalu u pripremnom periodu i daju svoju konačnu odluku o stanju firme.
Namerno je napravljeno da jedna konsultantska agencija radi pripremu, a druga sertifikaciju kako bi se uvela neutralnost i objektivnost prilikom ocenjivanja. Sertifikaciona kuća šalje na teren svoje eksperte, poznatije kao auditore. Njihov zadatak je da izvrše sertifikacionu proveru kako bi utvrdili stanje kompanije i stepen usklađenosti sa standardima. Na osnovu toga daju konačnu ocenu. Ako je kompanija zadovoljila i uspešno prošla kontrolnu proveru, onda dobija zvaničan sertifikat odobren od strane akreditovanog sertifikacionog tela.
Tek tada možemo reći da je kompanija sertifikovana za ISO 9001 standard. S obzirom na taj iscrpan pripremni period, jasno je da postoje mnoge prednosti kada se firme ohrabruju da krenu u proces uvođenja ISO standarda.
Navešćemo samo neke od njih:
- Tenderi
Mnoge kompanije žele da zadovolje samo jedan zahtev klijenta, a to je da klijent hoće da sarađuje samo i jedino sa firmama koje su implementirale ISO standarde. Taj uslov u vidu posedovanja sertifikata postaje jedan od bitnijih uslova za učestvovanje i dobijanje tendera. Posedovanje ISO sertifikata uliva sigurnost firmama koje raspisuju tender jer govori o Vašoj ozbiljnosti da uredite sopstvenu firmu i da se ozbiljno bavite kontinualnim unapređenjem firme, procesa i procedura u njoj. Dakle, ozbiljno radite na sebi.
- Novi klijenti
Jednom kada dobijete sertifikat, možete se reklamirati, objaviti na svoj sajtu i slično. Sada vam se otvaraju nova tržišta i novi klijenti jer možete sarađivati sa firmama koje zahtevaju posedovanje ISO standarda.
- Razvoj kompanije i poboljšanje kvaliteta proizvoda i usluga
Kao što samo ime kaže ISO 9001 = sistem upravljanja kvalitetom. Znači, sve se vrti oko kvaliteta, kako povećati kvalitet svakog procesa, kako povećati kvalitet svakog artikla koji proizvodite, i/ili kvalitet svake usluge koju pružate. Dobro napravljen i efikasno implementiran sistem upravljanja kvalitetom će vas ubaciti na put bez povratka, na put konstantnog unapređenja kvaliteta. A samo od vas zavisi koliko ćete daleko dogurati i unaprediti kvalitet.
- Povećanje zadovoljstva korisnika
Kada proizvodite kvalitetne proizvode i usluge znači da radite ono što kupac očekuje od vas. Zato će biti zadovoljan saradnjom sa vama i imaćete mnogo manje pritužbi i reklamacija i troškova oko njihovog servisiranja.
- Merenje performansi sistema
ISO standard 9001 zahteva da identifikujete i opišete procese, i napravite sistem merenja korišćenjem odgovarajuće metrike kako bi pratili performanse sistema i dalje unapređivali procese. Na taj način će sve biti opisano, izmereno i iskomunicirano. Kada imate jasne ciljeve, odgovarajuću metriku i procedure, sve što treba menadžmentu i ostalim zaposlenima je fokus. Držati se stvari koje su bitne, odnosno meriti, porediti sa početnim planom, primeniti korektivne i preventivne akcija. I tako u krug: nova merenja, novi razvoj i nova unapređenje sistema. Ako nema standarda, nema ni merenja performansi, nema ni unapređenja.
- Povećanje morala zaposlenih
Uvođenje ISO standarda osnažuje zaposlene jer im daje jasna očekivanja u vidu ciljeve kvaliteta i opis poslova. Daje im alate da izvršavaju svoje radne zadatke (standardizovane procedure i instrukcije za rad) i brze povratne reakcije na njihove performanse (procesna metrika). Rezultat svega toga je poboljšana kompanijska kultura i profesionalnije osoblje.
- Imidž kompanije
Sve je imidž i sve utiče na to kako vas percipiraju sadašnji i budući klijenti. Kako je ISO 9001 međunarodno priznat sertifikat koji se bavi unapređenjem kvaliteta, to znači da je vaš rad priznat kao rad na unapređenju kvaliteta i da je vaša firma ušla u red firmi koje drže do sebe i rade na sebi. Sistem upravljanja kvalitetom ima za cilj neprestano usavršavanje i težnju ka savršenstvu. Dakle, sertifikacijom svima stavljate do znanja da težite savršenim procesima u kompaniji, da težite povećanju efikasnosti i smanjenju troškova, jednom reči savršenom proizvodu/usluzi.
Postoji još mnogo drugih, dovoljno dobrih, razloga zašto ISO standardi i koji su benefiti njihove implementacije, ali je i iz ovih postojećih jasno da su firme na velikom dobitku kada uđu u taj proces. Usavršavanja imidža, poboljšanje korporativne kulture, neprekidno usavršavanje procesa i težnja za savršenim proizvodom su nešto što izdvaja ozbiljne kompanije u odnosu na konkurenciju.
Ako vas to ne zanima, onda ISO standardi nisu za vas.