digitalije-transformacija-racunar

Šta je to digitalna transformacija?

U savremenom poslovanju, brze promene i dinamična tržišta su postali neizbežni faktori koji utiču na uspeh preduzeća širom sveta pa i kod nas. U cilju ostvarivanja konkurentske prednosti, firme se sve više okreću digitalnoj transformaciji. Ključnom elementu u prilagođavanju novim zahtevima i trendovima na tržištu. 

Digitalna transformacija predstavlja sveobuhvatan proces koji integriše inovativne tehnologije i digitalne alate u sve aspekte poslovanja. Krajnja namera njene implementacije je da se unapredi efikasnost, produktivnost kao i da se stvore nove mogućnosti za rast i razvoj. U tekstu koji sledi daćemo kratak osvrt na značaj i uticaj digitalne transformacije ali i razmotriti njene ključne aspekte kao i načine na koje je organizacije mogu iskoristiti. 

Digitalna transformacija i njeni ciljevi

Digitalna transformacija izgleda drugačije za svako preduzeće, pa ponekad može biti teško definisati je. Međutim, neki opšti oblik bi glasio da je to integracija digitalne tehnologije u sve oblasti poslovanja, koja za rezultat ima fundamentalne promene u načinu na koji preduzeće funkcioniše i kako isporučuju svoje vrednosti klijentima. 

Ona bi trebalo da započne sa uviđanjem problema i jasne šanse da se on prevaziđe, odnosno postavljanjem ciljeva. U zavisnosti od specifičnosti firme ili sektora jedne kompanije u kojoj se sprovodi, njeni ciljevi se mogu razlikovati. Oni mogu biti bolja optimizacija poslovanja, poboljšanje iskustva potrošača ili pojednostavljenje usluga ali i mnogi drugi poput sprovođenja nove strategije i inovacije.

Razlika između digitalizacije i digitalne transformacije

Postoji puno pojmova koji u svojoj osnovi imaju reč digital a jedan od danas najčešće korišćenih je digitalizacija. I upravo ovaj pojam veliki broj ljudi meša sa digitalnom transformacijom. Pa da razjasnimo i vidimo u čemu je razlika. 

Digitalizacija je proces stvaranja nečega što ima digitalni oblik. Na primer, ako kreirate onlajn verziju štampanog biltena, časopisa ili recimo aplikaciju za pomoć vozačima. Takođe to može biti i korišćenje računara za skladištenje podataka u oblaku.

Sa druge strane digitalna transformacija je proces reinvencije. Ona gleda na korišćenje digitalnih tehnologija i procesa kao na alat za izgradnju novih sistema i iskorištavanja novih mogućnosti. Dakle to nije jedna operacija, to je proces.

Vrste digitalne transformacije

rad-na-digitalnoj-transformaciji

Postoje tri tipa digitalne transformacije koje morate uzeti u obzir da biste maksimalno iskoristili njene mogućnosti. To su:

  • Transformacija procesa. Ona se fokusira na procese kao što su prikupljanje i analitika podataka, korišćenje veštačke inteligencije i bilo koji drugi koji se mogu učiniti da se smanje troškovi i podstakne veća efikasnost u poslovanju. 
  • Transformacija poslovnog modela. Radi se o uvođenju fundamentalnih promena u načinu na koji preduzeće ili organizacija funkcioniše. To može uključivati kako zaposlene, tako i procese i tehnologiju u firmi. Odličan primer za potpunu transformaciju poslovnog modela je kompanija Netflix. Ona je počela tako što je sada već davne 1997. godine fizički iznajmljivala DVD-jeve, i za proces porudžbine koristila mejl. Ova ideja je bila aktuelna sve dok brzina interneta i popularnost striming servisa poput Youtube-a, nije dao mogućnost, odnosno ideju kako da ostvare bolje rezultate. Danas je Netflix najveća striming platforma za filove i serije u svetu. 
  • Transformacija domena. Ova oblast nudi odličnu priliku za prelazak na novi domen ili digitalnu oblast koju preduzeće možda ranije nije istraživalo odnosno u kojoj nije poslovalo. Na primer, Google je pre nešto više od godinu dana kupio Nest Lab kompaniju i tako ušao u jednu novu digitalnu oblast poslovanja. To je firma koja se bavi proizvodnjom pametnih termostata i detektora dima koji podižu bezbednost doma. Dakle ušli su u digitalni posao koji do tada nikada ranije nisu radili.  

Kako preduzeća mogu iskoristiti digitalnu transformaciju

Uopšteno govoreći to se pre svega odnosi na poboljšanje poslovnih procesa, optimizaciju performansi, povećanje konkurentske prednosti i prilagođenosti tržišnim uslovima. Evo nekoliko primera kako preduzeća mogu i treba da iskoriste potencijal digitalne transformacije.

Poboljšanje operativnosti i automatizacija procesa

robot-transformacija-industrija-revolucija

Pomoću digitalne transformacija možete da optimizujete poslovne procese kako bi se postigla veća produktivnost i efikasnost. Uvođenje automatizacije, digitalnih alata i tehnologija u značajnoj meri smanjijete manuelni rad. To za sobom povlači i manji broj grešaka i ubrzavanje izvršavanja zadataka. Mašina u ovom slučaju kompjuter neće pogrešiti u računanju ili pri obradi nekih podataka kao što je to karakteristika ljudskog rada. 

Unapređenje korisničkog iskustva

Digitalna transformacija omogućava firmama i kompanijama da pruže personalizovano iskustvo korisnicima. Korišćenje digitalnih kanala, web stranica i aplikacija za mobilne uređaje daje bolju i bržu podršku klijentima ali i prilagođava usluge odnosno proizvode njihovim potrebama. To znači da će potencijalni kupac dobiti tačno onakvu uslugu kakva je samo njemu potrebna. Na kraju, to će dovesti do njegovog većeg zadovoljstva ali i podizanja svesti o brendu.

Inovacija i razvoj novih proizvoda i  usluga

Digitalna transformacija može podstaknuti inovacije u preduzećima, omogućiti razvoj novih proizvoda i usluga koji odgovaraju promenama koje su se dogodile na tržištu. To može uključivati upotrebu veštačke inteligencije kako bi se stvorili novi sadržaji ili proizvodi, analitike podataka, internet stvari ili čak blokčejn tehnologije. Na velikom broju sajtova su danas postavljeni virtuelni asistenti koji odmah nakon vašeg upita daju odgovor. To za posledicu ima zadovoljnog klijenta koji hoće i dobija informaciju odmah. 

Sticanje konkurentske prednosti

Uvođenjem digitalne transformacije i njenom pravilnom implementacijom i primenom preduzeće stiče konkurentsku prednost u odnosu na druge firme u istoj branši. Ovo je posebno važno na brzom i dinamičnom tržištu kakvo je danas, gde šanse da se istaknete postoje ali nisu toliko česte pa ih zato treba iskoristiti. Osim toga ona pomaže kompanijama da postanu fleksibilnije, agilnije i da brže reaguju na promene na tržištu. Tako da ono što je nekada bila odlika samo malih firmi (brzina prilagođavanja) danas je moćno oružije i onih velikih. 

Bolje upravljanje podacima

Digitalna transformacija pomaže organizaciji da lakše i bolje prikuplja podatke, analizira ih i njima upravlja. Korišćenjem naprednih analitičkih alata i tehnologija poput mašinskog učenja lako se obrađuje veliki broj podataka i iz njih izvlačei vredne informacije. Na osnovu njih se kasnije mogu lakše donositi poslovne odluke koje će odrediti pravac u kojem firma treba da se razvija.  

Modernizacija tehnološke infrastrukture

Digitalna transformacija često uključuje modernizaciju postojeće tehnološke infrastrukture unutar same organizacije. Jedan od takvih primera je prenos baze podataka i njeno čuvanje u oblaku. To omogućava trenutnu i laku dostupnost svim korisnicima baze podataka koji imaju ovlašćenje za njeno korišćenje. Takođe, to može značiti i usvajanje skalabilnih i fleksibilnih platformi ali i poboljšanje sigurnosti i zaštite podataka. 

Uzimajući u obzir prethodno rečeno možemo reći da organizacije koje primenjuju digitalnu transformaciju imaju priliku da ostvare konkurentsku prednost, pruže bolje korisničko iskustvo i budu lideri u industriji u kojoj posluju. Ključna stvar je da one prepoznaju potrebu za ovim procesom i kontinuirano ga ostvaruju a ne jednokratno. Ali isto tako jako je važno da imate na umu da digitalna transformacija zahteva holistički pristup koji mora da uključi sve činioce u organizaciji od angažovanja zaposlenih pa sve do uspostavljanja novih poslovnih modela.  

 

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *